عکس تاریخی عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس
آثار ملی ثبت شده در ایران بندرعباس هرمزگان

عمارت کلاه‌فرنگی در جنوب شهر بندرعباس

یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
3,268 بازدید بدون دیدگاه

عمارت کلاه‌فرنگی یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر بندرعباس است که در جنوب این و در نزدیکی ساحل خلیج‌فارس جای دارد. این عمارت زیبا همه‌روزه پذیرای گردشگران بسیاری است.

معرفی و تاریخچه عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس

قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر بندرعباس عمارت کلاه‌فرنگی می‌باشد که بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به دوره صفویه می‌باشد.

پس از فتح هرمز در سال ۱۶۲۲ میلادی و اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز، کمپانی هند شرقی بریتانیا در سال ۱۶۲۳ میلادی از دربار شاه‌عباس اجازه یافت تا شعبه‌ای از تجارتخانه‌اش را در بندرعباس دایر نماید و به فاصله کوتاهی از تأسیس این تجارتخانه، کمپانی هند شرقی هلند نیز با نام اختصاری V.O.C تجارتخانه خود را به مرکزیت اصفهان تأسیس شد و شعبه‌ای نیز در بندرعباس (که بندرگاه اصلی دولت ایران بود) گشایش یافت. نخستین محل تجارتخانه هلندی‌ها، خانه‌ای متعلق به «برخوردار سلطان ذوالقدر» حاکم وقت بندرعباس بود که نزدیک ساحل قرار داشت و با اجاره ماهیانه ۲۰ تومان در اختیار هلندی‌ها قرار گرفت. این خانه در مجاور تجارتخانه انگلیس و در ناحیه غربی آن روزگاران شهر بندرعباس که امروزه تقریباً منطبق است با بلوار ساحلی، حدفاصل خیابان دانش و میدان لارک (پشت شهر) قرار داشته است.

بعدها به دلیل گسترش تجارت هلندی‌ها و کمبود جا، در سال ۱۶۹۸ میلادی مصادف با سال ۱۰۸۰ هجری شمسی، ریاست این کمپانی بر آن شد تا کار احداث یک عمارت باشکوه و بزرگ را در حدفاصل نیم مایلی تجارتخانه سابق و در منتهی‌الیه شرقی آن زمان شهر بندرعباس و در کنار ساحل آغاز کند که این عملیات تا چهار سال بعد حدود سال ۱۰۸۴ هجری شمسی به‌طول انجامید.

پس از حدود ۱۳۶ سال یعنی در سال ۱۱۳۷ هجری شمسی، هلندی‌ها بندرعباس ترک کردند و عمارت مبدل به دارالحکومه و محلی برای رتق و فتق امورات گمرکی بندرعباس شد. گزارش‌های دوره ناصری حاکی از آن است که این عمارت در این دوران دارای اماکنی همچون دیوان‌خانه، حرم‌خانه، صدوق‌خانه، غلام‌خانه، حمام، محبس‌خانه، اسطبل، فراشخانه، کارخانه و شربت‌خانه مختص به خود بوده و به‌وسیله برج‌های دیده‌بانی محصور و نگهبانی می‌شده است و از آنجایی که این ساختمان بعدها به‌عنوان قلعه شهر و مرکز امور سیاسی و اداری و محل استقرار و نشیمن حاکمان مختلف شهر شناخته می‌شده، شاهد وقایع بسیار مهم و تاریخی و همچنین جنگ و زد و خورد مابین مهاجمین به شهر و محافظین آن بوده است.

در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی اداره گمرک عباسی تأسیس و در طبقه همکف استقرار یافت و مابقی اتاق‌ها همچنان به‌عنوان دارالحکومه شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت. اما در ابتدای دهه ۱۳۰۰ هجری شمسی مقر حکومت به ساختمان دیگری منتقل و اداره گمرک تا سال ۱۳۵۲ هجری شمسی در همین ساختمان مستقر بود به همین دلیل این عمارت بعدها به ساختمان گمرک شهرت یافت.

در ابتدای انقلاب مدتی از این عمارت و محیط پیرامون آن به‌عنوان میدان تره‌بار استفاده شد. از ابتدای دهه ۱۳۶۰ شمسی عمارت کلاه‌فرنگی به همراه محوطه اطراف آن به حوزه علمیه بندرعباس واگذار شد و بعدتر آیت‌الله احمدی فقیه (امام‌جمعه سابق بندرعباس) آن را وقف حوزه علمیه کرد. تا حدود یک دهه و اوایل دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی حوزه علمیه در این ساختمان فعال بود اما پس از احداث ساختمان جدید برای حوزه علمیه که در ضلع شمالی این عمارت بنا شده متروکه رها شد.

معماری عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس

این بنا در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰ مترمربع ساخته‌شده و دارای ۳ طبقه با طول ۳۰ متر، عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۹ متر می‌باشد. برای ساخت این عمارت از مصالحی همچون سنگ سیاه، ساروج و گچ استفاده‌شده است.

در مجموع ۳۳ اتاق و سالن در این بنا وجود دارد که در سه ضلع جنوب، شمال و غرب طبقه بالایی مهتابی بزرگی در امتداد ساختمان ساخته‌شده است. اتاق‌های ساختمان کلاه‌فرنگی مزین به گچ بری‌های زیبا می‌باشد؛ در پنجره‌های آن نیز منبت‌کاری‌هایی دیده می‌شود که جلوه‌ای خاص دارند. سقف بنا هم از چوب ساروج ساخته‌شده است.

بخش‌های مختلف عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس

عمارت کلاه‌فرنگی شامل طبقه همکف برای نگهداری کالا و طبقه دوم برای تشکیلات اداری و سکونت و دو حیاط وسیع هم در شمال مغرب با آب‌انبارهای متعدد بود. بر فراز طبقه دوم ساختمان هشت گوشی از چوب ساخته بودند که در وسط آن گنبدی مخروطی شکل قرار داشت. گنبد مذکور شبیه به کلاهی بود که در آن روزگاران، مردم اروپایی «فرنگی‌ها» بر سر می‌گذاشتند.

وضعیت کنونی بنا

عمارت کلاه‌فرنگی امروز درون محوطه پارکینگ حوزه علمیه مدرسه النبی (روبه‌روی بندر مسافری شهید حقانی) در پناه دیوارهای آجری پنهان‌شده و امکان بازدید از آن وجود ندارد. در حال حاضر سقف برخی اتاق‌های طبقه دوم این بنا فروریخته و برخی دیگر در حال ریزش است، چوب‌های سقف شرجی زده و فرسوده شده‌اند و آفتاب بر کف اتاق‌های آن طبقه حکمرانی می‌کند.

اطلاعات بازدید از عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از این مکان تاریخی وجود ندارد.

ثبت در آثار ملی ایران

عمارت تاریخی و زیبای کلاه‌فرنگی بندرعباس در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۳۸۳۵ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

آدرس عمارت کلاه‌فرنگی

بندرعباس، بلوار ساحلی، روبروی اسکله حقانی، درون محوطه حوزه علمیه

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
حکومت صفویه
سال ساخت
1080 هجری شمسی
امکان بازدید
ندارد
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
1384
شماره ثبت در آثار ملی ایران
13835
آدرس
روبروی اسکله حقانی، درون محوطه حوزه علمیه
موقعیت مکانی
نام استان
هرمزگان
مرکز استان
بندرعباس
جمعیت
2 میلیون نفر
تعداد شهرستان
13
آب و هوا
گرم و مرطوب
پیش شماره
076
مساحت استان
70,697 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
بندرعباس
6 مکان ثبت شده
قشم
10 مکان ثبت شده
کیش
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها